Παιδική τροφή: μια ιστορία σε… κονσέρβα!

Παιδική τροφή: μια ιστορία σε... κονσέρβα!

Το 1929 ο όμιλος Gerber ξεκίνησε μια διαφημιστική εκστρατεία με στόχο να πείσει τους διαιτολόγους και τους παιδίατρους ότι η κονσερβοποιημένη παιδική τροφή ήταν εξίσου θρεπτική με το σπιτικό φαγητό, και ακόμη καλύτερη, επειδή ήταν επιστημονικά προετοιμασμένη.⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης καμπάνιας, οι γιατροί έλαβαν προϊόντα του Gerber δωρεάν, ώστε να τα προωθήσουν στους ασθενείς τους. Ο όμιλος Gerber χρηματοδότησε επίσης έρευνα για τα οφέλη που τα τρόφιμά τους είχαν για την υγεία. Αυτή η έρευνα –αόριστα διατυπωμένη και χωρίς κριτική από ομοτίμους– δημοσιεύθηκε στο Journal of the American Dietetic Association, τοποθετώντας την ως επιστημονικό γεγονός.

Παράλληλα με αυτές τις ενέργειες, ο όμιλος Gerber δήλωσε ότι οι γυναίκες που ετοίμαζαν τη δική τους σπιτική, παιδική τροφή παραμελούσαν τους συζύγους τους και τα μωρά τους. Μια διαφήμιση του 1933 έγραφε, “Για το καλό του μωρού, μείνε έξω από την κουζίνα!”

Παράλληλα με αυτές τις προσπάθειες, ο όμιλος Gerber υποστήριζε την έναρξη στερεών τροφών στην ηλικία των 3 μηνών. Μέχρι τη δεκαετία του 1950 –και μετά από 20 χρόνια διαφήμισης– η μέση ηλικία εισαγωγής στερεών τροφών είχε κατέβει μόλις στις 6 εβδομάδες.

Έκτοτε, η ιατρική κοινότητα συνειδητοποίησε ότι η υπερβολικά πρώιμη εισαγωγή στερεών τροφών αντικατέστησε την πολύτιμη θρεπτική αξία από το μητρικό γάλα/φόρμουλα. Η επικρατούσα, κοινή άποψη μεταξύ των ιατρικών ιδρυμάτων σήμερα (AAP, Εθνικό Ινστιτούτο Υγείας των ΗΠΑ και Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας), είναι πως η εισαγωγή στερεών τροφών είναι καλύτερο να γίνεται στην ηλικία των 6 μηνών. Σε αυτή τη χρονική περίοδο, τα περισσότερα μωρά είναι αναπτυξιακά έτοιμα να φάνε και χρειάζονται περισσότερη πρόσληψη σιδήρου. Πρακτικά, στους 6 μήνες τα μωρά είναι ικανά να λαμβάνουν την τροφή μόνα τους.

Η παιδική τροφή επινοήθηκε και η ενοχή της μαμάς προωθήθηκε.

Δεν υπάρχει τέλεια σειρά εισαγωγής στερεών τροφών. Όλα αυτά δημιουργήθηκαν στο όνομα του κέρδους.

Αναμφίβολα, η ευκολία στον σημερινό τρόπο ζωής, έχει τη θέση της. Αλλά η ιδέα ότι το πραγματικό φαγητό πρέπει να είναι δύσκολο, δεν είναι καλή για κανέναν. Τα μωρά δεν χρειάζονται πουτίγκα μπανάνας ή ακριβά κεσεδάκια – μια μπανάνα είναι μια χαρά!

Υπάρχει λόγος που η σίτιση φαίνεται περίπλοκη. Οι εταιρείες πέρασαν τον περασμένο αιώνα λέγοντας στις γιαγιάδες και στις προ-γιαγιάδες σας ότι θα ήταν κακές μαμάδες και σύζυγοι, εάν δεν αγόραζαν προπαρασκευμένες τροφές. Οπότε, την επόμενη φορά που θα κοντοσταθείτε στη σκέψη να ακολουθήσετε τον δικό σας τρόπο στη διατροφή του μωρού σας, θυμηθείτε πως όλο αυτό δεν είναι δικό σας. Είναι η ιστορία του τελευταίου αιώνα και το marketing που έκανε την πλειοψηφία των παιδιάτρων να ακολουθούν τις οδηγίες των εταιρειών.

Ευτυχία Τοπούζη
Eυτυχία Τοπούζη, CD(DONA), LCCE, SpBCPE, DipHB(KGH), CAHPE, CIMI
Attachment-Focused & Trauma-Informed Perinatal Care
Η Ευτυχία είναι η δημιουργός και ιδρύτρια του BLOSSOM. Είναι επίσης βοηθός μητρότητας CD(DONA), εκπαιδεύτρια περιγεννητικής αγωγής Lamaze (LCCE), εκπαιδεύτρια γονέων Spinning Babies (SpBCPE) και Attached at the Heart (CAHPE), εκπαιδεύτρια βρεφικού μασάζ (CIMI), Focusing Guide, επίσημη συνεργάτης της Attachment Parenting Hellas, σύντροφος και μαμά τριών παιδιών.

Πρωτότυπο κείμενο και φωτογραφία: SolidStarts

Pin It on Pinterest

Shares
Share This